Jak ovlivnit porodní bolesti

08.08.2020

Část první - fyzická příprava

Když se řekne "POROD". Co prvního vás napadne? Jaká emoce či pocit je spojený s myšlenkou na porod? Víte, že už tato asociace může významně ovlivnit průběh porodu?

Náš nervový systém reaguje na to, na co myslíme. Naše myšlenky jsou provázeny emocemi a na emoce reaguje naše tělo. Obvykle je s porodem spojený STRACH. Strach z neznáma, strach z bolesti, strach z nemocnice, strach z mateřství, strach z toho, že bude porod probíhat komplikovaně, strach z toho, že se stanu matkou. Obávanou spirálu strachu dále pomohou roztočit porodní příběhy našich maminek či kamarádek, naše vlastní negativní zkušenost s předchozím porodem ... a nezapomínejme ani na "zcela zaručené a pravdivé" internetové diskuze a příběhy.

Naše tělo na strach reaguje produkcí stresových hormonů, díky kterým dojde ke zvýšenému napětí svalů, stáhne se žaludek, zrychlí se dech a srdeční akce, odkrví periferie.Tento stav nám samozřejmě nehraje nijak pozitivně do karet při porodu. Celé tělo je pak mnohem vnímavější k bolesti. Známe to snad všechny i bez předchozí porodní zkušenosti. Taková tetanovka do strachem staženého zadku bolí nejméně dvojnásob. Jehla totiž musí překonat odpor zvýšeného napětí hýžďového svalu. A totéž se děje u porodu. Jakmile budeme v napětí, ať už z jakéhokoliv důvodu (třeba i porodní polohou, ve které se necítíme dobře), miminko musí překonávat mnohem větší odpor porodních cest. Je to tedy mnohem více práce a bolesti jak pro samotné miminko, tak pro rodící ženu.

Proto, aby porod proběhl hladce, potřebujeme cítit bezpečí, klid, teplo, důvěru a UVOLNIT SE. Pustit se, otevřít se s důvěrou a následovat signály našeho těla. Miminko bude dělat totéž. Nechat zkrátka proces porodu probíhat a co nejméně do něj zasahovat svými myšlenkami, natož mnohdy zbytečnými zásahy zdravotníků či jejich neempatického chování. Bohužel, i s tím má mnoho žen zkušenost.

Co tedy pro sebe (a miminko) můžeme udělat, abychom na porod vzpomínaly jako na krásný zážitek?

Připravit se na něj. A to jak po fyzické stránce, tak i po té psychické. Ani jeden aspekt bych nepodceňovala, protože to jak se cítíme v těle ovlivňuje naši mysl a emoce a naopak.

Fyzická příprava

To, v jaké jsme tělesné kondici může hodně pomoci k tomu, aby bylo miminko ve správné poloze a naše porodní cesty mu k porodu vytvořily ideální podmínky.

Porod je prostě práce. I bezbolestně probíhající porody vyžadují určitou fyzickou aktivitu nutnou k tomu, abychom zvládly přípravné kontrakce i samotnou cestu miminka z našeho těla. 

Pokud jste před těhotenstvím neměla žádné pravidelné aktivity, není vhodné začít se hned potit v posilovně. Pro těhotné bez sportovního ducha doporučuji pravidelné a postupně zatěžující procházky. Začněte zlehka, postupně je prodlužujte či ztěžujte terén. Chůze je nejideálnější pohyb jak v těhotenství, tak po porodu. Vždy respektujte své aktuální potřeby, které se v průběhu těhotenství mohou změnit ze dne na den. Vhodná jsou také těhotenská cvičení či joga a úplně nejlepší je individuální přístup. Doporučuji vyhledat specialistu (fyzioterapeuta, porodní asistentku, nebo lektora pohybu), který má víceleté zkušenosti s těhotnými. Na kvalitě opravdu záleží.

Důležitá je také individuální fyzická příprava k samotnému porodu. V tomto ohledu doporučuji z vlastní zkušenosti vyhledat porodní asistentku, dulu či fyzioterapeutku se specializací na gynekologicko-porodní problematiku. Ideální je spolupráce všech tří odbornic.

Zkušené specialistky pomohou nastávající mamince připravit tělo k porodu, uvolnit blokády kloubů, zvýšené nebo naopak snížené napětí svalů, které mohou bránit otevírací i vypuzovací fázi porodu, pomohou s těhotenskými potížemi a bolestmi, a tím také významným způsobem ovlivnit ideální polohu miminka. A pokud jsou to kvalitní odbornice, jistě také vyslechnou vaše trápení.

Investice do takové péče se opravdu vyplatí. Některé zdravotní pojišťovny na tyto aktivity přispívají, informujte se proto u své ZP.

Fungování našich tělesných systémů do značné míry ovlivňuje naše vnitřní a vnější prostředí. Ať už je to kvalitní spánek, sedavé zaměstnání, výživa a pitný režim, pohyb na čerstvém vzduchu a také toxické látky. Všechny tyto aspekty mohou ovlivnit naše dlouhodobé zdraví, naši plodnost, průběh těhotenství a porodu a také zdraví našich dětí.

Pozn. doporučuji si něco přečíst o tzv. hormonálních disruptorech a netoxické domácnosti (např. Zde https://svetnontoxic.org/ nebo knihy profesorky Anny Strunecké https://www.strunecka.cz/knihy/. K výživě doporučuji stránky Margit Slimákové - píše o stravování se selským rozumem, bez diet a trápení https://www.margit.cz/

K fyzické přípravě svým klientkám doporučuji vaginální napářku. Tu můžete praktikovat od ukončeného 38. týdne těhotenství. Jedná se o velmi příjemnou a relaxační proceduru, se kterou se můžete setkat už i v mnohých českých porodnicích. Jedná se o voňavou bylinkovou parní lázeň s lokálním účinkem na oblast pánve a porodních cest. Působí ale i na další systémy, vyplavení hormonů podporující uvolnění fyzické i psychické. Dle volby bylinek lze působit cíleně na některé gynekologické potíže, pomoci otevírání porodních cest, změknutí a zvlhčení tkání, prokrvení, zvyšuje lokální imunitní děje a tím působí na předcházení zánětlivých stavů. Preventivně také působí na poranění při porodu. Po šestinedělí napomáhá regeneraci porodních cest a eventuálních zranění.

Jak si takovou napářku udělat, její indikace a kontraindikace se dočtete na stránkách steamy.cz. Zde můžete také zakoupit pomůcky k napářce či bylinné směsi, dozvědět se o poskytovatelkách napářky, půjčování pomůcek a také v kterých porodnicích vám napářku k porodu mohou nabídnout.

Předporodní fyzioterapie

K předporodní fyzioterapii přistupuji celostně. Jednak se ženami mluvím o tom, jak se cítí na těle, jak o sebe pečují, a také si povídáme o jejich obavách a jak s nimi pracovat. S mnoha ženami jsme zvládly odstranit i silné bolesti zad a pohybového aparátu, otékající dolní končetiny, bolestivé tahy v bříšku, tvrdnutí bříška, bolesti kostrče i pálení žáhy. Předporodní příprava by měla být co nejdelší. Obvykle mě ženy vyhledávají od 4. měsíce těhotenství. Čím dříve ke mně žena přijde, tím bývá na základě poznatků z mé praxe porod hladší. Předporodní přípravu od ukončeného 38.tt. (jednorázovou) považuji za nedostatečnou. A nemusíte se obávat vyhledat odborníka již v prvním trimestru!

Vím, že lékaři často ženám sdělují, že těhotenské potíže holt musí vydržet. Já mám opačný názor i zkušenost. Těhotenství může být opravdu pohodové. A čím pohodovější je těhotná žena, tím lépe se jí bude rodit a bude mít pěkně našlápnuto na sebe-vědomé mateřství.

K tomu, abychom se co nejlépe připravily k porodu je také zapotřebí umět vnímat své tělo. A to je umění, které je potřeba pěstovat a udržovat. K tomu, abychom své tělo vnímali, je nezbytné se umět zpomalit, pozorovat svůj dech, své vnitřní pochody, napětí v těle. Skvěle k tomu vedou cvičení s prvky všímavosti (mindfulness) a imaginace, relaxační a meditační cvičení, jóga a pomalé vědomé cvičení.

V běžném životě je nezbytné, abychom vyhověli co nejdříve signálům těla a neodkládali jejich uspokojení. Pokud tak neuděláme, výrazně se tím snižuje vnímavost a reaktibilita (citlivost na změny a následná adaptace/řešení problému) nervového systému. Abych to trošku přiblížila, uvedu příklad. Pokud budeme opakovaně odkládat návštěvu toalety při prvním nutkání na stolici, sníží se vnímavost v oblasti konce tlustého střeva, receptory budou "otupělé" a nebudou dávat signál (nebo jen velmi slabý), že je střevo naplněné a je třeba jej vyprázdnit. Vznikne problém ve formě zácpy. A ze zácpy mohou vzniknout hemoroidy, bolestivé a nafouklé břicho, při usilovném tlačení potíže s pánevním dnem atd.

Takže když budete mít žízeň, napijte se. Když bude potřeba se vyprázdnit, jděte a nestyďte se za to. Když bude pocit napětí v těle, rozcvičte se. Při pocitu únavy si odpočiňte. Pokud chcete mít klid, nepřemáhejte se a na rovinu sdělte okolí, co potřebujete. Rozumíme si?

Mnoho žen se mě také ptá na pomůcky typu Aniball. Přiznám se, že na to nemám vyhraněný názor. Sama jsem neměla v těhotenství potřebu jej vyzkoušet. Možná i proto, že jsem se učila vnímat svou pánev a věděla jsem, kudy bude miminko procházet, kam směřovat pozornost. I to je, domnívám se, cílem těchto pomůcek. Pokud má žena z jakýchkoliv důvodů snížené vnímání v oblasti porodních cest, pak jej lze doporučit. Nepoužívala bych však tyto pomůcky jako jediný prostředek přípravy, ale využila bych individuální péči porodní asistentky a specializované fyzioterapeutky, hledala příčiny sníženého vnímání a pracovala na nápravě..

Co se týká ovlivnění porodních bolestí medikamentozní cestou, zde je to individuální. Pokud je porod bolestivý nad hranice našich možností a využili jsme všechny přirozené mechanismy ovlivnění bolesti, jsou medikamenty na místě. Je třeba si ale uvědomit, že nemusí pomoci a mohou mít vedlejší účinky na vás i miminko.

Z mé praxe mohu říci, že jen malé procento žen, které ke mně docházely a připravovaly se k porodu, potřebovaly analgetika, a porod byl i u prvorodiček kratší a bez vážných komplikací. Nedá se říci, že by byl porod bezbolestný. Byl pro ně ale zvládnutelný a mnoho z nich mi později sdělilo, že byly na porod dobře připraveny po fyzické i psychické stránce. A to samozřejmě ovlivní i průběh šestinedělí a sebevědomí v mateřství.

Fyzicky připravit se na porod bych v prvé řadě doporučila všem ženám, které mají sedavé zaměstnání a sedavý způsob života. U nich vnímám riziko komplikovaných porodů nejvíce.